پرینت سه بعدی مجسمه های کوچک و فیگور ها:
یکی از رایج ترین دلایل تهیه پرینتر سه بعدی برای افراد مختلف ساخت وسایل سرگرمی و پرینت گجت ها، فیگورها و مجسمه های مینیاتوری است. این باور عمومی وجود دارد که رزین ها جزئیات کوچکتر را دقیق تر و بهتر چاپ می کنند و پرینتر سه بعدی FDM در پرینت اجسام و جزئیات بزرگتر کارآمد تر است. این باور می تواند درست باشد اما می توان با تنظیمات مناسب پرینتر سه بعدی FDM نتایجی مانند رزین دریافت کرد. در ادامه به چندین روش و نکته اشاره خواهیم کرد که با اعمال آن ها و انجام بعضی تغییرات می توانید نتایج شگفت انگیزی مشاهده کنید.
لایه ها:
مزیت اصلی پرینتر سه بعدی داشتن ارتفاع است. پرینت ساختارهای عمودی از طریق تجمع لایه ها به دست می آید. اما تمام لایه ها مساوی نیستند.
دو جنبه اصلی یک مدل، ارتفاع لایه و لایه ی بالایی است. ارتفاع لایه، ضخامت هر لایه است که در کسری از میلیمتر اندازه گیری می شود. هرچه لایه نازک تر باشد جزئیات بیشتر نمایش داده می شود. اگرچه لایه های خیلی نازک زمان بیشتری برای پرینت نیاز دارند. همچنین لایه ها دچار نقص یا حتی باعث خراب شدن کلی پرینت می شوند. در نتیجه شما به یک تعادل بین زمان و جزئیات قطعه پرینت سه بعدی نیاز دارید.
برای پرینت سه بعدی فیگور ها با ارتفاع 0.01 میلیمتر شروع کنید؛ این نکته عالی به نظر می رسد، اگر زمان زیاد پرینت را نادیده بگیریم.
توجه داشته باشید که گاهی اوقات کمیت بر کیفیت برتری دارد؛ افزایش ارتفاع لایه ها برای افزایش سرعت پرینت گروهی از فیگور ها باعث می شود جزئیات زیادی نمایش داده نشود. اما در این حالت هدف ما پرینت تعداد بالاست پس چاپ دقیق و با کیفت برای ما ارجحیت ندارد. بنابراین لازم به چاپ با کیفیت نیست.
سرعت:
سرعت پرینت یکی از مهم ترین مؤلفه پرینت سه بعدی است و همچنین دستیابی به یک سرعت خوب کمی پیچیده است. اگر سرعت بسیار بالا باشد با مشکلاتی مثل ایجاد حباب یا ضعف در چسبندگی لایه های یا حتی از بین رفتن کامل قطعه پرینت سه بعدی مواجه خواهیم بود. اگر سرعت بسیار پایین باشد باعث پرینت ناقص به دلیل افزایش نیروهای کششی با گذشت زمان می شود.
سرعت پرینت اولین لایه ها را کاهش دهید؛ کلید یک پرینت خوب، داشتن لایه اول جامد و محکم است. بنابراین لایه اول را به آرامی چاپ کنید. هرچه سرعت چاپ لایه اول پایین تر باشد چسبندگی مابقی قطعه بهتر خواهد بود.
سرعت حرکت نازل در مواقعی که در آن هات اند حرکت می کند اما اکسترود نمی کند را تنظیم کنید. اگر این سرعت بسیار پایین یا بسیار بالا باشد باعث بروز مشکلاتی حتی خراب شدن کامل مدل پرینت سه بعدی ما می شود. همچنین فراموش نکنید برای افزایش کیفت پرینت سه بعدی خود سرعت retraction را نیز افزایش دهید از آنجایی که سرعت retraction، سرعتی است که در آن فیلامنت به داخل هات اند برمی گردد. اگر این اقدام به اندازه کافی سریع نباشد فیلامنت روی مدل پرینت سه بعدی چکه می کند و افت کیفیت را به همراه دارد.
ساپورت:
تمام مدل هایی که پرینت سه بعدی می شوند به ساپورت نیاز دارند و این برای فیگور ها و مجسمه های مینیاتوری استثنا نیست.
ساپورت ها ساختارهای هستند که توسط برنامه اسلایسر ساخته می شوند تا قطعه را در طول پرینت سه بعدی بر روی صفحه چاپ ثابت نگه دارند. بدون ساپورت ها جسم فرو می ریزد.
با این حال استفاده از ساپورت ها نیز مشکلات خود را به همراه دارد. برای مثال: بعد اتمام پرینت ساپورت ها باید از جسم جدا شوند که مشخصا گاهی اوقات بعد از حذف ساپورت ها جای آن ها روی جسم باقی می ماند. معمولا این ساپورت ها در محلی که کاملا در معرض دید است استفاده می شوند که این به این معناست که رد آن ها به وضوح قابل رویت خواهد بود. و همچنین ممکن است با جدا شدن به جسم پرینت سه بعدی آسیب بزنند.
برای حل این مشکل می توان فقط برای شیب های "شدید" از ساپورت استفاده کرد. تشخیص آنکه کدام شیب یا برآمدگی شدید است خود جای بحث دارد. اما می توان شیب 60 درجه را مبنا قرار داد. ساپورت گذاری برای هر چیزی کمتر از 60 درجه اتلاف وقت، انرژی و فیلامنت است.
همچنین می توان از ساپورت های درختی استفاده کرد. ساپورت های درختی ساختارهایی را ایجاد می کنند که مدل را از تمام جهات پشتیبانی می کند. این باعث می شود که تماس نقطه ای کمتری با مدل داشته باشد و به راحتی حذف شود و می تواند از قسمت های ظریف مدل مثل نیزه ها یا شاخک ها پشتیبانی کند.
خنک کردن:
پرینت FDM در اصل پروسه ذوب فیلامنت و سرد شدن آن در هندسه ای جدید است. برای کنترل دما در این پروسه راه هایی وجود دارد که یکی از آن ها استفاده از فن خنک کننده در کنار هات اند است تا هوا را برای خنک شدن جسم در حال پرینت سه بعدی انتقال دهد. عمل خنک کردن برای جسم های مینیاتوری بسیار مهم تر از اجسام بزرگ و حجیم است زیرا که هات اند مدت طولانی را در یک محیط محدود می ماند که این شانس دفرمه شدن جسم را افزایش می دهد.
در حین پرینت مطمئن شوید که خنک کننده روشن است. این موضوع را در نرم افزار اسلایسر خود چک کنید. توجه داشته باشید که خنک کردن به نوع فیلامنتی که شما استفاده می کنید بستگی دارد. برای مثال PLA نیاز به خنک کردن در تمام طول پرینت دارد اما هنگام کار با فیلامنت ABS نیاز به روشن بودن فن خنک کننده نیست. حتی می توان گفت با خنک کردن آن احتمال خراب شدن مدل پرینت سه بعدی وجود دارد. دمای متناسب با نوع فیلامنت خود را پیدا کنید تا پرینت موفقیت آمیز داشته باشید.
میزان کردن پرینتر:
اگر پرینتر سه بعدی شما خراب باشد تنظیمات اسلایسر اهمیتی ندارد و کمکی نمی کند. تعمیر و نگه داری منظم پرینتر سه بعدی FDM تضمین می کند که شما با اطمینان و دقت پرینت کنید. و باعث افزایش کیفت در پرینت جزئیات یا حتی افزایش سرعت در پرینت تعداد بالا فیگور ها می شود. مواردی که برای سرویس و نگه داری پرینتر سه بعدی باید در نظر داشت: تسطیح صفحه چاپ، تمیز کردن نازل و بهبود امکانات پرینتر سه بعدی در صورت نیاز است.
تمیز بودن نازل نکته ای بسیار حائز اهمیت است. گرفتگی نازل می تواند باعث تشکیل حباب بر روی مدل پرینت سه بعدی به دلیل اکسترود کم ماده ( Under-Extrusion ) باشد. بنابراین تمیز کردن منظم هات اند بسیار ضروری است.
همچنین برای باز داری از پرینت با نازل مسدود شده می توان چندین نازل ارزان قیمت تهیه کرده و در صورت انسداد آنها را تعویض کنیم. مزیت دیگر این کار داشتن چندین نازل با قطرهای متفاوت است که امکان امتحان جریان های مختلف فیلامنت و ضخامت های متفاوت لایه ها برای پرینت را فراهم می کند.
تراز کردن صفحه چاپ یکی دیگر از نکاتی است که به آن باید توجه کرد. زیرا حتی کوچکترین تغییرات نیز می تواند پرینت را خراب کند. بنابراین توجه به تراز و تسطیح صفحه چاپ امری مهم و ضروری است.