با ما تماس بگیرید: 09131854454  این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید


کارت0
جمع کل:0 تومان
سبد خرید شما خالی است

محصولات

ویژه

جدید

پرفروش

  • محصولی وجود ندارد!

خاص

  • محصولی وجود ندارد!

تصادفی

پر امتیاز

  • محصولی وجود ندارد!

مشکل تاب برداشتن ( Warping ) در حین پرینت و راه حل آنها 

گاهی اوقات هنگام پرینت، ممکن است بعضی از قسمت های جسم به سمت بالا تاب بخورد. علت این مشکل تفاوت دمای زیاد بین لایه ها و پلاستیک خارج شده از نازل است. این موضوع باعث ایجاد تنش در مدل شده، وقتی این تنش بیش از حد شود لایه های پایینی شروع به بالا آمدن و کنده شدن از سطح می کنند و باعث ایجاد یک پیچ و تاب می شوند.

warping

فیلامنت های مورد استفاده در پرینتر های FDM معمولا از ترموپلاستیک هستند. موادی هستند که ذوب می شوند ( به مایع تبدیل می شود )، منجمد می شوند ( به جامد تبدیل می شود )، و همچنان خواص مکانیکی خود را حفظ می کنند. در پرینت سه بعدی، فیلامنت را در دمایی بالاتر از دمای نقطه ذوب آن، گرم می کنند تا بتوان به شکل مایع روی یک بستر ساخت اکسترود شود.

در حین گرم کردن، ترمو پلاستیک منبسط می شود. با سرد شدن آن دوباره منقبض می شود و به صورت جامد برمی گردد. این تغییر شکل باعث ایجاد حرکت هایی در پلاستیک اکسترود شده می شود. که ریشه تاب برداشتن پرینت سه بعدی است: لایه سردتر، لایه های داغ تر را در هنگام انقباض می کشند. وقتی این اتفاق می افتد، اگر لایه های داغ زیر لایه های سردتر باشند، جسم پرینت سه بعدی مجبور خواهد شد از سطح ساخت کنده شود و به سمت بالا خم شود.

در بدترین شرایط، ممکن است این مشکل بعد از اتمام پرینت بخش زیادی از کار اتفاق بیفتد و یک پرینت خوب را خراب کند.

اگر دما را در کل زمان پرینت ثابت کنیم، حتی یک گوشه کوچک هم تاب نمی خورد. اما این کاملا غیر ممکن است. فقط می توانیم دمای مدل پرینت سه بعدی را تا آنجایی که امکان دارد، ثابت نگه داریم. همچنین در حد امکان تلاش کنیم مدل روی بستر ساخت محکم و ثابت بماند. در زیر چند روش برای ثابت ماندن جسم روی صفحه معرفی شده است.

warping

1. استفاده از صفحه چاپ شیشه ای

طبق تجربه به نظر می رسد این تاب خوردن، در پرینت اجسام با سطح بزرگ و اصولا با بستر چاپ از جنس فولاد فنری، بیشتر رخ می دهد. به این دلیل که سطوح بزرگتر معمولا نیروی های انحرافی را بیشتر جذب می کنند و صفحه چاپ انعطاف پذیر ( اگرچه بهتر جسم به آن می چسبد ) را نیز با خود خم می کنند. برای از بین بردن آن می توان در اولین قدم از بستر چاپ شیشه ای استفاده کرد.

2. تنظیم دما

اقدام بعدی می تواند تنظیم دما باشد. نه فقط دمای فیلامنت بلکه دمای بستر چاپ و هوای محیط چاپ نیز از عوامل مهم در جلوگیری از تاب خوردن است. در زیر به چند نکته برای نگهداری دما در شرایط بهینه اشاره شده است:

استفاده از یک بستر چاپ حرارتی: که به یکنواخت شدن دمای مدل کمک می کند. همچنین باعث می شود جسم به سطح بچسبد.

به کار گیری یک محفظه چاپ محصور شده: به ثابت نگه داشتن دمای محیط کمک می کند.

کنترل دمای اتاق: پنجره ها و در اتاق را بسته نگه دارید و از هرگونه نشت هوای سرد جلو گیری کنید. ( توجه کنید که هوا برای نفس کشیدن داشته باشید smile )

تنظیم خنک کننده: این مورد می تواند مشکل باشد، همان طور که می خواهیم فیلامنت سرد شود تا بهتر پل بسازد و کمتر ریزش داشته باشد و نیاز است، پلاستیک سریعتر خنک و به جامد تبدیل شود تا هندسه دقیقی ایجاد کند. در نتیجه خاموش کردن فن های خنک کننده برای چند لایه اولی می تواند به چسبیدن و ثابت ماندن جسم روی صفحه چاپ کمک کند.

3. استفاده از چسب

همان طور که اشاره شد چسباندن لایه ها به صفحه پرینت از تاب خوردن آنها به بالا جلوگیری می کند. پوشاندن صفحه چاپ با یک ماده چسبنده قبل از شروع پرینت می تواند در این امر موثر باشد. بهتر است هر چسبی را با پرینت یک جسم کوچک امتحان کنید تا مطمئن شوید که آنقدر قوی نیست که به جسم و صفحه چاپ آسیب بزند.

استفاده از اسپری مو: که یک چسبندگی نسبتا خوبی برای هر نوع فیلامنت ایجاد می کند. یا می توانید از اسپری مخصوص و فرموله شده برای پرینت سه بعدی استفاده کنید. مانند 3D Lac.

از چسب استیکی PVA استفاده کنید: یک چسب استیکی ساده می تواند موثر باشد. باید توجه داشت که یک لایه نازک بر روی سطح کافی است.

4. تنظیم slicer

و در آخر تنظیم Slicer پرینتر سه بعدی به جلو گیری از تاب خوردن کمک می کند و پرینت را در جای خود در روی صفحه نگه می دارد.

با سرعت کمتر پرینت کنید: حتما شگفت زده خواهید شد اگر بدانید که کاهش سرعت پرینت، بیشتر مشکلات پرینت مثل پیچ و تاب خوردن را حل می کند. اما باید توجه داشت باشید که هم زمان دمای نازل را نیز باید پایین بیاورید.

در اسلایسر خود حاشیه ( skirt ) یا لبه ( brim ) بسازید: skirt لایه ای است اطراف مدل که محدوده پرینت را مشخص می کند در حالی که brim یک یا چند لایه اضافی است که به گوشه های پایه جسم اصلی متصل شده است. این یک سطح پهن تری در پایین چاپ ایجاد می کند و باعث چسبندگی بهتر به صفحه چاپ می شود.

skirt&brim

یک raft اضافه کنید: raft یک ساختار است که پایه مدل پرینت را بزرگتر می کند و در کل پایه زیرین مدل ادامه می یابد. این کار چسبندگی را افزایش می دهد اما باید توجه داشت طوری باشد که به آسانی جدا شود.

اضافه کردن mouse ear :mouse ear دیسکی است که ضخامت آنها چند لایه است که برای چسبندگی بیشتر گوشه زیر مدل آن را چاپ می کنیم، و بعد از اتمام پرینت جدا می شوند.

از دیگر مشکلات پرینتر سه بعدی:

آویزان شدن فیلامنت (Overhang)

اکسترود کم ماده ( Under-Extrotion )

جدا شدن لایه ها (Delamination)

شکستن یا پرینت ناقص فضای درونی (Broken Infill)

خراب شدن ساپورت ها

توقف پرینتر در میانه کار 

Stringing

مقایسه محصولات

محصولی برای مقایسه انتخاب نشده است!

محصولات مورد علاقه

لیست علاقه مندی های شما خالی است!

پرفروش ترین محصولات